Cases

Leren in organisaties kan beter, efficiënter èn interessanter dan wat nu de status-quo is.

Dominiek Henckaerts licht toe hij hoe de markt zag evolueren, hoe leren efficiënter kan en hoe een blended opleiding er uit ziet.

De digitalisering was al aan de gang voor corona en toch werd ‘leren en opleiden’ in organisaties nog steeds op de traditionele manier uitgevoerd: een docent voor een groep cursisten. En daar was een goede reden voor. Dominiek Henckaerts, CEO van Multimedi, licht toe hoe hij de markt zag evolueren, hoe leren efficiënter kan en hoe een blended opleiding er uit ziet. 


Multimedi biedt al sinds 2001  bedrijfsopleidingen in IT aan. Hoe zag jij online leren evolueren op de markt?

Toen ik 7 jaar geleden bij Multimedi begon las je overal dat er verandering op til was: leren zou meer online en meer hybride worden. 5 jaar later werd er echter nog steeds klassikaal lesgegeven. De dynamiek achter deze trage evolutie heeft 2 facetten: enerzijds betalen bedrijven in het klassieke leren voor de gepresteerde uren van een docent voor een vast afgesproken kost. Een erg eenvoudig verdienmodel. Hybride leren werd door aanbieders gezien als een bedreiging, namelijk, de docent zou wegvallen waardoor een opleiding goedkoper werd. Minder inkomsten voor de opleiding aanbieders.

 

Veel opleiding instanties wilden zich niet in eigen voeten schieten en dus keken ze niet naar online leren. Tezelfdertijd gebeurde er ook iets aan de kant van de klant: bedrijven zijn niet overtuigd van online of hybride leren. In de klassikale vorm van opleiden zit ook een factor entertainment en expertise van een docent. Daar geloven bedrijven in. Er wordt overschat wat mensen daadwerkelijk onthouden van een hele dag in de cursus zitten. Zo bleef de status-quo van klassikaal leren behouden.

 

Jullie schakelden al om naar online leren voor de corona crisis. Waarom?

Multimedi maakte in 2019 de beslissing: wij willen de markt mee bepalen. Al voor corona begonnen we daarom met een eigen online leersysteem en gingen we het commitment aan om al onze cursussen om te vormen naar hybride cursussen. Zo boden we bijvoorbeeld al ‘time management met Outlook’ aan in organisaties via ons LMS.

We geloven namelijk dat educatie de echte arbeidswereld moet weerspiegelen.

Het nieuwe werken kwam meer en meer op in organisaties: plaats onafhankelijk werken bijvoorbeeld waarbij mensen 3 dagen op kantoor werken en 2 dagen van thuis uit. Of een ‘lean’ werkwijze waarbij projecten deels samen tijdens een sprintweek en deels individueel worden aangepakt. Maar op vlak van leren werd er nog steeds gewerkt zoals in de tijd van de Grieken: een docent vooraan in de klas. En dus wilden we ook in het onderwijs meer hybride werken. Ik wil hierbij wel zeker vermelden: we vinden het enorm belangrijk dat de groep en groepsdynamiek behouden blijft. Maar dan afgewisseld met individuele leermomenten met als doel efficiëntiewinst. Klassikaal leren was nooit efficiënt. Maar de goede aspecten ervan moeten behouden blijven!

 

Efficiëntiewinst op vlak van leren, hoe bereik je dat?

We kijken daarvoor naar hoe mensen ècht leren en op basis daarvan maken we learnings en systemen. Maximale leerefficiëntie, dat is waar we voor gaan.  ‘High Impact Learning that Lasts’ of kortweg ‘HILL’  is niet zomaar grootspraak maar wel gebaseerd op jarenlange research over hoe mensen leren. Dit model gebruiken we als basis. Je vindt bij onze visie op hybride leren meer informatie over het model.

Wij hebben niet de waarheid in pacht over hoe mensen moeten leren. We zijn zelf continu lerende, zo werkt het nu eenmaal in een agile organisatie.

Het zit in ons DNA om steeds te proberen en bij te leren.  Maar onderliggend zit er wel de overtuiging dat het beter, efficiënter en interessanter kan dan wat nu het status quo is op vlak van leren.

 

Wat was de impact van corona op leren in organisaties?

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven het leren tijdens corona aanpakten. Ik kan 3 werkwijzen onderscheiden: een eerste groep bedrijven zetten hele opleidingen stop en wachtten af. Wat heel spijtig is. Want net tijdens de corona crisis konden veel mensen zichzelf opleiden door de extra tijd die vrij kwam. Een gemiste kans volgens mij. Andere organisaties kopieerden de klassikale aanpak naar een online versie: de trainer die normaal voor de klas stond sprak nu 7 uur lang tegen de camera. Met als gevolg veel frustratie en vermoeide mensen aan beide kanten van het scherm. En dan had je ook nog bedrijven die  hun mensen probeerden op te leiden in omgaan met online leren. Ze benutten de voordelen en gemakken van online leren in plaats het als een handicap te zien. Multimedi behoort tot de derde groep. Met de ideeën die we opdeden voor corona hebben we zoveel mogelijk docenten opgeleid in efficiënt online lesgeven. We maakten daarbij we een combinatie van verschillende leermethodieken en allerlei leersystemen om tot een goede online aanpak te komen.

 

Heb je daar een concreet voorbeeld van?

We hebben daar heel veel voorbeelden van. We vormden namelijk al onze workshops om naar blended of online versies. Enkele voorbeelden zijn de workshops ‘Werken met office 365’, ‘ Werken met Teams’ en ‘Time management met Outlook’. Deze opleidingen werden ooit klassikaal gegeven. Nu hebben we de leerinhoud op ons leersysteem ‘Learningfever’ staan in de vorm van bijvoorbeeld video’s, naslagwerk, testjes,… Op de dag van de workshop wisselt de docent momenten in groep af met zelfstandige momenten. We vinden connectie met de groep enorm belangrijk en we starten dus altijd met contacting en contracting. En na een moment van individueel werken, wordt er in een synchrone sessie terug samen gewerkt om het materiaal verder te verwerken in een opdracht. Enkele tools die we inzetten zijn bijvoorbeeld een whiteboard waarop alle cursisten online kunnen noteren, polls, screen sharing en online post-its.  Elke workshop ziet er anders uit door een afwisseling in leermethodieken en leersystemen.

 

Nog een laatste vraag: wat zie jij nog als verdere evolutie in bedrijfsopleidingen?

Ik hoop dat ook na corona deze trend verdergezet wordt. De grootste innovaties kwamen steeds na crisis situaties. De eerste en tweede wereldoorlog brachten meer technologische innovaties mee dan de 100 jaar ervoor. Ook corona testte onze limieten. Nu is het aan ons om de innovatie vast te nemen en door te trekken.

Klaar om voor innovatie te gaan op vlak van opleiding? Bekijk hier hoe je met een eigen leerplatform aan de slag kan.